Vaken as well ;)

Tro det eller ej, men jag är också vaken BARA för att jag har tvättid och ska städa, Yay! Men jag tvingade upp mig själv, så nu sitter jag med kaffet i handen och tänker på folk man stöte på some of the times.
Det kan ju lätt bli en "kulturkrock" när 'Islandshästmänniskor' och 'storhästmänniskor' råkar komma på tal om hurvida man tar han om sin häst, och det kan ju bli lite jobbigt ibland eftersom åsikterna är starka och människor är ofta så jäkla innåtvända och trångsynta!
Till exempel jag vet många som anser att det är bäst för hästarna att stå ute ca. 4-6 timmar om dagen, och tja, det låter ju inte så pjåkigt, och sen att de ska stå inne restrerande timmarna på dygnet.
Medans en annan menar att hästen ska stå ute i alla väder åtet om.
Jag tänker inte säga att någon har rätt och fel, men 'storhästmänniskornas' förklaringar brukar vara att storhästar inte är lika tåliga och hela den visan, men där håller jag inte riktigt med. De blir vad man behandlar dem som, och behandlar man dem som hästar så kommer de vara hästar också, oavsett ras. (Jag säger inte att en tanig jäkel som inte sätter päls ska gå utan täcke hela vintern och aldrig få komma in) Men förstå min poäng.

Min vän har två halvlodshästar, inte annorlunda än andra halvblod? De går ute i en stor hage med både öppet landskap och tät skog att välja mellan. De går ute i stort sett året om oavsett väder utan täcken, och hur omöjligt det än låter så lever dom! Haha, och mår väldigt bra också för den delen!
Så, min poäng är väl att hästar är hästar, inga undantag...
- Jag hoppas att alla förstår att detta inläggen inte var menat att få en viss sorts hästhantering till att verka dålig, jag vill bara att folk blir lite mer openminded, från alla håll.

De här två snyggingarna är Arabiska fullblod och står ute varje vinter i ur och skur utan täcke och jag kan ju säga, ingen av dem har varit sjuka eller skadade! (Fölet är dock bara 1 år)
Kom gärna med ER åsikt =)

Over and Out-Saga


Kommentarer
Postat av: Elin Kellersson

Våra hästar går ute större delen av dygnet. typ så där mellan 07 och 21 i alla fall. (även på vintern) Tar vi in dem tidigare är det i regel storm eller annat mycket otacksamt väder. De har visserligen täcke vintertid. De mår iaf prima av det och blir toksura om de får stå inne för länge. /Elin

2011-10-07 @ 16:35:05
Postat av: Louise

Ja, era hästar har det verkligen toppen! Ni har dessutom så fina hagar, och med det nya stallet är grädden på moset!

2011-10-08 @ 13:28:00
URL: http://saedis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0