Loppfrön

Eftersom att min dag innefattar ett besök på JHL där jag ska inhandla loppfrön åt min häst, tänkte jag berätta lite om denna fantastiska uppfinning! För ungefär ett år sedan drabbades min häst av sandkolik (jag ska berätta utförligt om detta en dag). Vi försökte med allt, var ute och gick, matade med olja, ringde veterinären, släppte i ridhuset osv. Vi försökte också att ge honom loppfrön, men han vägrade att svälja så det var lönlöst! Hur som helst fick vi köra upp Gymir till Helsingborgs Djursjukhus där han stannade i en vecka (aj sa det i min plånbok). Tur i oturen var att han slapp en operation, även om de inte trodde att han skulle överleva alls, och en vecka senare stod han som sagt hemma igen. Som brukligt är, fick jag några papper med råd om eftervård där bland annat loppfrön var en del av planen! Just nu har jag googlat angående lite info om loppfrön och hittade ett svar av Eva Dahlström på hippson.se.

"Hej, 

Loppfrö eller psylliumfrö som det även heter odlas i Amerika, runt Medelhavet och i Indien. Loppfröet som kommer från Indien är ljust och det amerikanska är mörkt. Loppfröet har samma funktion oavsett ifrån vilket land det kommer ifrån. Däremot så är det amerikanska loppfröet mycket dyrare i inköp än det indiska, därför används det indiska mest. 

En av loppfröets egenskaper är att det bildar en geléartad substans som i sin tur kan binda upp till exempel sand i tarmen och föra ut detta med gödseln. På detta sätt kan man hjälpa till att förebygga eller kanske underlätta för hästar som är benägna att få sandkolik.

Vänliga hälsningar,
Eva"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0