En liten uppenbarelse

Idag red jag min lilla fina häst i ridhuset en stund. Jag passade då på att öva på en voltövning jag gjort för C en gång. Jag blev lite smått frusterad då min häst inte klarade av att hålla form och undertrampa i traven genom hela volten. Dessutom var han ganska seg så jag bestämde mig för att gasa runt riktigt fort i trav med en förhoppning om att bakbenen skulle "komma ifatt". Jag började därefter med övningen igen, men med mindre volter än tidigare. Helt plötsligt hade jag en häst som trampade med hela bakdelen och slängde fram sina framben dressyrhäststyle. Kan ni då förstå hur härligt det var att sitta på honom då? Tidigare har jag, när han inte klarar av volterna ordentligt, provat att öka dem lite grann och det har knappt hjälpt alls. Idag så försvårade jag det hela för honom, istället för att underlätta, och då var han helt enkelt tvungen att jobba med bakbenen också eftersom att en liten volt nästan kräver det för att inte gå omkull. Nej, jag är väldigt nöjd med min insats idag, och självklart otroligt glad över att det är så mycket gång i min lilla häst!

Voltövningen från idag
Vi antar att du rider i vänster varv. Då ska du i varje hörna göra en volt inåt (åt vänster dådå), men när du kommer ur volten som görs innan en långsida, rider du in mot mitten som om du skulle göra en serpentinbåge. Vid mitten av denna bågen gör du då en volt utåt, mot spåret (alltså åt höger) och fortsätter sen mot nästa hörna där du gör en volt åt vänster igen. Jag har faktiskt försökt mig på att rida en bild i paint. Ni får ha överseende med att detta inte är min bästa sida och att jag gjorde det väldigt fort.. Haha, jag hoppas att det går att förstå i alla fall!


Ha en trevlig lördagskväll! Louise

Kommentarer
Postat av: Linnéa - vinn en fleece från Schockemöhle

Så himla bra övning, ska testas någon gång!



Har just nu en tävling på min blogg där man kan vinna en ursnygg fleece från Schockemöhle. Klicka på länken för att vara med :)

http://livetblandhastar.blogspot.com/2011/10/tavling-med-emmishopen.html

2011-10-09 @ 16:12:16
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0